שיחזור משומן הבטן DIEP

מהו שיחזור שד מהבטן התחתונה?

שומן הבטן התחתונה מהווה תחליף אידיאלי לרקמת השד שנכרתה. אי לכך, נחשב השחזור ע"י רקמת הבטן התחתונה לסטנדרט מולו נמדדים שאר השחזורים. קיימות מספר שיטות בעזרתן ניתן להעביר בבטחה רקמה זאת לאזור בית החזה לצורך שחזור השד.

מהם השיטות הקיימות לשיחזור שד מהבטן התחתונה?

מתלה ה TRAM שתואר בשנות ה 80' נעזר בשריר דופן הבטן כאמצעי לשימור אספקת הדם לשומן ועור הבטן התחתונה המועברים כיחידה לבית החזה לצורך שחזור השד. אחד החסרונות הבולטים בשיטה זאת הוא צורך בהנחת רשת מלאכותית כתחליף לשריר על מנת לשמר את חוזק דופן הבטן. מסיבה זאת ואחרות פותחו שיטות מתקדמות יותר להעברת אותו שומן של דופן הבטן התחתונה ללא פגיעה או עם פגיעה מינימלית בשריר חשוב זה של דופן הבטן.

מתלה ה DIEP הנו מתלה חופשי מדופן הבטן התחתונה שיטה זאת משמרת את שרירי הבטן והפסציה במלואן, ולכן אין צורך בשימוש ברשת.

מהי שיטת ה DIEP לשחזור שד?

בשיטת ה DIEP מעבירים שומן ועור מדופן הבטן התחתונה לצורך שיחזור שד, השיטה נעזרת בחיבור כלי דם קטנים מהבטן לכלי דם בבית החזה. השיטה משמרת את שריר הבטן התחתונה ואינה פוגעת בחוזק הבטן כל זאת תוך המנעות משימוש ברשת כנהוג בשיטת ה TRAM.

לדעתי שיטת ה DIEP לשחזור שד מיידי או מאוחר הנה שיטת הבחירה בנשים בעלות מבנה גוף מתאים. מבנה הגוף המתאים כולל נשים בעלות חולשה של דופן הבטן התחתונה, למשל כזאת המתקבלת לאחר לידות. מלאות בבטן תחתונה מספקת ואין צורך בעודפי שומן ניכרים להשגת שיחזור מוצלח.

עקב מורכבותה של שיטה זאת הניתוח לשיחזור שד חד צדדי אורך כ 6-8 שעות ושיחזור דו צדדי 8 -12 שעות. לדעתי אצל נשים בריאות משך הניתוח אינו צריך להיות שיקול עקרי בבחירת שיטת השיחזור, שיטות ההרדמה הקיימות מבטיחות ניתוח בטוח עם התעוררות עדינה. אני מסביר למטופלות כי היתרון שבשימוש ברקמה העצמית של המטופלת צריך לגבור על החשש מאורך הניתוח.

מהם יתרונות שבשחזור מהבטן התחתונה?

בשיטת ה DIEP רקמות השומן והעור המועברות מהבטן התחתונה לשחזור השד מקבלות את אספקת הדם שלהן מחיבור כלי דם ולכן הן רקמות "חיות". כתוצאה, מראה השד החדש ששוחזר ע"י רקמת הבטן הנו טבעי יותר מאשר בשיחזור עם שתלי סיליקון. הדבר נכון גם לגבי שיחזור מאוחר עם רקמת שומן מהבטן התחתונה. היות ומדובר ברקמה של המטופלת עצמה אין לצפות לסיבוכים הקשורים בשחזור עם גוף זר כגון שתל סיליקון כגון זיהומים, התכווצות קופסית, מיקום גבוה על פני בית החזה ועוד.

יתרון גדול נוסף הוא הפן האסתטי המתקבל בעת הסרת השומן מהבטן התחתונה וביצוע מתיחת בטן. מראה הבטן לאחר ניתוח זה ומיקום הצלקות בבטן דומה לזה המבוצע בניתוח מתיחת בטן אסתטי. המטופלת "מרוויחה" הן משימוש ברקמות של והן ממתיחת בטן אסתטית.

האם תוותר חולשה בבטן לאחר ניתוח זה?

שיטת ה DIEP פותחה על מנת לשמר את חוזק הבטן התחתונה ושיפור התוצאה האסתטית בשיחזורי שד. כתוצאה מכך הסיכוי להוותרות חולשה אמיתית של דופן הבטן התחתונה הנו נמוך מאד, ובמרבית המקרים מסיימת המטופלת את הניתוח עם בטן חזקה ומתוחה יותר.

מהו משך ההחלמה לאחר ניתוח זה?

משך האישפוז לאחר ניתוח מסוג זה נע בין 6-4 ימים תלוי בעיקר בקצב ההחלמה של המטופלת והיקף הניתוח שבוצע, כגון שחזור חד או דו צדדי, שיחזור מאוחר או מיידי ועוד. השיחרור הביתה מתבצע לאחר שהמטופלת מסוגלת לטפל בעצמה עם מעט עזרה בבית. משך ההחלמה בבית בדרך עד שבועיים של מנוחה ופעילות מופחתת בשיגרת היום. לאחר זמן זה ניתן לחזור בהדרגה לפעילות שוטפת אך לא מאד מאומצת. לאחר 6 שבועות ניתן להתחיל בתרגילים לחיזוק הדרגתי של שרירי הבטן. במהלך ההחלמה יערכו מספר ביקורים במרפאה לעקוב אחר החלמתך מהניתוח.

מהם החסרונות שבשחזור מהבטן התחתונה?

כבכל שיטה לשחזור שד ישנן מספר חסרונות ייחודי לשיטה. בשיטת ה DIEP משך האישפוז וההחלמה מעט ארוכים יותר אך לאורך זמן מבטיחים שיעור סיבוכים נמוך מאד בהשוואה לכל שאר שיטות השיחזור.

שיטה זאת מבוצעת רק על ידי קומץ קטן של כירורגים פלסטים משחזרים בארץ ולכן כמות השיחזורים בשיטה זאת נמוכה בהשוואה לשיטות אחרות. ד"ר אלדור הנו אחד מבעלי הנסיון הגדול ביותר בארץ בביצוע שיחזורי שד על ידי מתלה DIEP.

הצלקת בבטן התחתונה הנה כבניתוח מתיחת בטן אסתטית וממוקמת נמוך בבטן התחתונה מתחת לקו התחתונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *