שחזור עם שתל ויריעות ביולוגיות

מהו שחזור על ידי משתל?

שחזור שד ע"י משתל הוא הנפוץ ביותר מכל סוגי השחזורים. הסיבות לכך הנן אורך ניתוח קצר יחסית, משך אישפוז קצר יחסית וחזרה לתפקוד יומיומי מהר יותר.

שחזור שד מיידי על ידי משתל סיליקון מתבצע בניתוח אחד או בשני שלבים (שני ניתוחים). ההחלטה לגבי ביצוע שיחזור בשלב אחד או שני שלבים יוחלט בייעוץ עם המטופלת ויקבע על פי רוב בהתאם לגודל וצורת השד וכמות העור שנכרתת בניתוח. שיקול נוסף יכול להיות האפשרות שהמטופלת תזדקק לקרינה לאחר הניתוח.

שחזור מיידי על ידי משתל בשלב אחד מתבצע על ידי הכנסת משתל סיליקון מתחת לעור השד על מנת להחזיר את הנפח שזה עתה נכרת. במרבית המקרים המשתל יוכנס בחלקו העליון מתחת לשריר בית החזה (הפקטורליס). במרבית המקרים בהם מתבצע שחזור מאוחר ע"י משתלים, יש לבצעו בשני שלבים.

ניתן "לעבות" את כיסוי שתל הסיליקון בחלקו התחתון בשילוב יריעת דרמיס (שכבת עור). יריעה זאת נתפרת בחלקה העליון לשריר בית החזה על מנת לתת מעטפת מלאה למשתל הסיליקון. אחד המוצרים הפופולרים בארץ ובעולם הנה ALLODERM.

מתי צריך להשתמש מרחיב?

כאשר הוחלט לבצע שיחזור בשני שלבים, השלב הראשון הוא יצירת "כיס" מחדש שלתוכו יוכנס משתל הסיליקון הקבוע בהמשך. הרחבת העור והשרירים נעשה בתהליך הדרגתי ע"י מרחיב שמוחדר בניתוח הראשון ומנופח לגודל הרצוי במהלך מספר שבועות. לאחר השגת הנפח הרצוי מוחלף המרחיב במשתל קבוע בניתוח שני.

מהו משך ההחלמה לאחר ניתוח שחזור על ידי משתל סיליקון?

כאשר משלבים ניתוח כריתת שד עם שיחזור מיידי על ידי משתלים או מרחיב משך האישפוז נא בין יום ליומיים לאחר הניתוח. ההחלמה מניתוחים אלו מהירה בדרך כלל ומביא לחזרה לתיפקוד יומי הדרגתי כעבור כשבוע של החלמה. בבית -הטיפול כולל מנוחה, משככי כאב ואניטביוטיקה. בשחזור שד מאוחר על ידי הכנסת מרחיב משך ההחלמה דומה לזה שבשחזור מיידי.

מדוע לא מומלץ שיחזור שד על ידי משתל לנשים שעברו או תעבורנה טיפול קרינתי?

למטופלות אשר עברו הקרנה לשד ישנה ירידה באיכות העור המוקרן ולכן קיים סיכוי לא מבוטל לעיוות הדרגתי של מראה השד לאורך זמן עקב התכווצות הקופסית (המעטפת הנוצרת ע"י הגוף סביב כל משתל). שיעור הסיבוכים המיידי והמאוחר גבוה יותר בנשים אשר עברו שחזור שד על ידי משתל.

מהם החסרנות שבשיחזור שד על ידי משתלים ומרחיבים?

ע"פ פרסום אחרון של ה ,FDA בין 40-70% מהנשים שעברו שחזור שד ע"י משתל תזדקקנה להתערבות כירורגית נוספת במהלך 8-10 השנים הראשונות לאחר ניתוח השחזור עקב סיבוך הקשור לשחזור ע"י המשתל (תוצאה לא מספקת, התכווצות קופסית, קרע של המשתל, מיקום לא תקין של המשתל, זיהום, אסימטריה, Rippling ועוד).

מהו אלודרם?

בשנים האחרונות נכנסו לשימוש יריעות של דרמיס (אחת משכבות העור) אשר עוברות תהליך של ניקוי מכל תוכן תאי (אצלולריזציה) ממקור הומני או בעל חיים. אחד המוצרים הראשונים שבשימוש בארץ הנו האלודרם (Alloderm). אולם קיימות חברות נוספות המייצרות סוגים שונים של יריעות דרמיס ולכן נהוג לקרוא ליריעות אלו יריעות ADM. לאורך מספר חודשים לאחר הניתוח חודרים תאים של המטופל לתוך יריעות אלו ובכך הן משתלבות ברקמה של השד.

למה משמשות יריעות ה ADM?

בעוד חלקו העליון של משתל מכוסה ע"י שריר בית החזה ( פקטורליס) חלקו התחתון אינו מכוסה על ידי שריר והמשתל מונח מתחת לעור. יריעות אלו באות לתת מענה לכיסוי משתל הסיליקון ע"י הוספת שיכבה מתחת עור השד בחלקו התחתון. יריעות אלו יכולות להיות חלק ממהלך שיחזור בשלב אחד (משתל קבוע) או בשני שלבים (מרחיב המוחלף במשתל קבוע).

מה משך ההחלמה לאחר ניתוח שחזור בשילוב אלודרם?

משך ההחלמה מניתוח זה שמתבצע בשילוב עם כריתת השד ושימוש במשתל סיליקון הנו יום עד יומיים. ההחלמה מניתוחים אלו מהירה בדרך כלל ומביא לחזרה לתיפקוד יומי הדרגתי כעבור כשבוע של החלמה. בבית הטיפול כולל מנוחה, משככי כאב ואניטביוטיקה.

מהם יתרונות וחסרונות השימוש ביריעות ADM?

הניסיון שהצטבר עד כה מצביע על כך שקיים יתרון מסויים בשימוש ביריעות אלו במקרים נבחרים אולם שימוש ביריעות אלו נוטל בחובו שיעור מעט גבוהה יותר של הצטברות נוזלים בשד (סרומה) ויתכן אף זיהומים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *