שחזור שד – רקע

שחזור שד מהו?

בעולם המערבי כולל ישראל שכיחות סרטן השד מגיע עד ל 1 ל 8 נשים. המרכיב הטיפולי העיקרי בסרטן השד הנו כריתה כירורגית (מסטקטומיה). טיפולים נוספים יכולים לכלול טיפול קרינתי, כימותרפי והורמונתרפי. מספר עבודות שבדקו את האספקטים הפסיכולוגים של כריתת שד על נשים, מצביעות על המצוקה שחוות נשים לאחר ניתוחים לכריתת שד חלקית או מלאה ומכן החשיבות שבשחזור השד.

מספר גורמים משפיעים על ההחלטה האם לעבור ניתוח לשחזור שד ובאיזה תזמון. הגורם המכריע הנו מצבה האונקולוגי של האישה, כלומר גודל הגידול, מעורבות בלוטות לימפה בבתי שחי או קיומן של גרורות מרוחקות יותר. אוסף הנתונים והתמונה הקלינית המצטיירת מחוות הדעת של הצוות הרב תחומי המטפל (כירורג כללי, אונקולוג, רדיולוג, פתולוג ופלסטיקאי) יחד עם רצונה של המטופלת הם שיקבעו את הטיפול שינתן.

במידה ויוחלט כי מומלץ להציע לאישה שחזור שד, ידון ד"ר אלדור עם המנותחת על האופציות השחזוריות העומדות בפניה ולגבי העיתוי המתאים לביצוע השחזור.

כריתת שד חלקית או מלאה?

לאחר שנים רבות של מחקר ועבודות קליניות יודעים אנו לומר בבטחה כי בחלק מהנשים הסובלות מסרטן שד ניתן לבצע ניתוח כריתה מוגבל עם טיפול קרינתי משלים, טיפול הנקרא (BCT) Breast Conservation Therapy . הביטחון האונקולוגי בשיטה זאת משתווה לזה המושג ע"י כריתה שלמה של השד.

המטרה האסתטית העיקרית של כריתת שד חלקית (למפקטומיה) הוא שימור מראה השד במטרה להביא לעיוות קטן ככול שניתן בתוצאה הסופית. חשוב להבין כי לא כל הנשים מתאימות לסוג טיפול זה וההחלטה צריכה להתקבל בשיתוף עם הצוות הרב תחומי המטפל. בתכנון נכון ותאום בין כירורג השד והפלסטיקאי המשחזר, ניתן לבצע כריתה "אונקופלסטית".

מהי כירורגיה אונקופלסטית?

הכריתה האונקופלסטית משלבת את תכנון שחזור השד המיטבי בעת ביצוע הכריתה עצמה. כך ניתן ע" ניוד של רקמת השד הנותרת. ככלל, היחס בין גודל הגידול לגודלו של השד הוא הגורם המכריע בהצלחת הניתוחים אונקופלסטיים. כלומר, בתכנון מתאים באישה בעלת שד גדול וגידול קטן-בינוני, ניתן על ידי ניוד רקמת שד סמוכה להשיג תוצאה אסטטית טובה ללא עיוות ניכר במראה השד. לעומתה, באישה הסובלת מגידול גדול ביחס לגודל שד קטן, העיוות בצורה שיתקבל לא יאפשר קבלת מראה שד אסתטי ללא הבאת רקמה למילוי פגם הכריתה. בחלק מהמקרים יש צורך בניתוח מקביל לשד השני (בריא) על מנת להשיג סימטריה בין השדיים.

מה עיתוי השחזור המועדף?

מקובל לחלק את מועד השחזור לשחזור מיידי או שחזור מאוחר. הגורם המרכזי המכריע הנו מצבה האונקולוגי של המטופלת ורצף הטיפולים המתוכנן. הנטיה כיום היא להציע שחזור שד מיידי לכל אישה אשר עומדת בפני כריתת שד עקב גידול או כריתת שד מניעתית ואינה מתוכננת לעבור טיפול בהקרנות לשד. ידוע כי שחזור שד מיידי מוביל לקבלת תוצאות אסתטיות מיטביות. לעומתן נשים אשר קיימת סבירות גבוהה או וודאות כי יזדקקו לטיפול קרינתי לאחר הניתוח, מקובל לבצע שיחזור מאוחר לאחר השלמת הטיפול הקרינתי. גם בשיחזורים מאוחרים על ידי מרחיבים ומשתלים ניתן להשיג תוצאה אסתטית טובה במיוחד אם המטופלת לא עברה טיפול קרינתי.

כיצד מתבצע שחזור השד לאחר כריתה מלאה?

קיימות שיטות שונות לשחזור שד לאחר כריתתו. ניתן לחלק את שיחזורי השד ל 3 קבוצות עיקריות: 1) שחזור שד ע"י משתלים/מרחיבי רקמות. 2) שחזור שד באמצעות רקמה של המנותחת (שחזור אוטולוגי) 3) שילוב של שתי השיטות הנ" ל. מכיוון שקיים מגוון רחב של שיטות שחזור שד, נתמקד בנפוצות מבינהן.

מהם שלבי השחזור?

על פי רוב שחזור השד מתבצע במספר שלבים. השלב הראשון הוא שחזור מבנה השד, כלומר השגת נפח ומעטפת עור מספקת. שלב זה מתבצע באחת מהשיטות המצוינות לעיל.

לאחר השגת היעד המרכזי של שחזור מראה השד ,בדרך כלל יש צורך לשחזר את הפטמה והעטרה. שחזור פטמה מתבצע בניתוח ע"י הרמה ותפירה של מתלי עור קטנים במיקום אנטומי מתאים ביחס לצורת השד החדשה, תוך התחשבות במיקום הפיטמה והעטרה בשד הקונטרהלטרלי ( המידה וקיים). במידה והובא עור מהבטן או הגב (כחלק ממתלה שומן / שריר) שהחליף את העטרה והפטמה שנכרתו. תמוקם הפטמה במרכז מתלה העור הנ"ל. בשלב האחרון יבוצע קעקוע של העטרה והפטמה ע"מ לשוות להן מראה טבעי יותר.

כחלק משלבי השחזור יתכן ויהיה צורך בניתוחים נוספים להשגת סימטריה בין השדיים ורוויזיות של השד המשוחזר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *